Codul Rutier și camerele de bord, victima unor “sechele” din 2002: sancțiunile la care trebuie să fie atenți șoferii, direct de la polițiști SPECIAL

de: Denisa Dudescu
28 07. 2023

Un șofer de 62 de ani din Suceava a rămas fără permis și a fost amendat cu suma de 870 de lei, după ce a fost filmat de un alt șofer cu camera de bord în timp ce efectua o depășire periculoasă pe un drum european. Imaginile cu șoferul au ajuns virale pe internet, dar au dat startul și unei dezbateri cu privire la legalitatea și utilitatea acestor camere. Constituie ele probe elocvente în instanță? Pot fi camerele de bord un motiv suficient pentru ca polițiștii să dea sancțiuni? Sunt doar câteva întrebări care au apărut în urma acestei spețe și la care am încercat să răspundem cu ajutorul specialiștilor din domeniu.

Cât de importante sunt imaginile filmate în trafic cu camerele de bord 

Legislația Rutieră funcționează după Ordonanțe de Urgență, nici măcar nu e o lege organică și funcționează așa din 2002. Apar mereu anexe la Codul Rutier și schimbări, însă problema de fond nu e rezolvată.

De 21 de ani s-au schimbat lucrurile în trafic, problematica s-a schimbat, parcul auto s-a înmulțit, iar de multe ori lucrurile se schimbă din mers fără o analiză prea temeinică. Și șoferii și polițiștii se lovesc și încurcă de multe ori de „încrengăturile Codului Rutier”. 

O problemă dezbătută intens în ultimele zile în mediul online a fost legată de utilitatea camerelor de bord în trafic. Totul a pornit de la un caz din Suceava. Concret, un bărbat de 62 de ani din Suceava a fost filmat, vineri, 21 iulie în timp ce efectua o depășire periculoasă pe drumul E85. Momentul a fost surprins de camera de bord a unul alt participant la trafic.

În imagini se observă cum șoferul unei autodube se angajează într-o depășire extrem de periculoasă.

 

Imaginile au fost postate pe internet și au devenit virale, iar la scurt timp IPJ Suceava a transmis într-un comunicat de presă că șoferul a fost identificat și sancționat. 

„Pentru ca a pus în pericol siguranța rutieră a celorlalți participanți la trafic și a efectuat o depășire fără a se asigura suficient, determinând alți șoferi sa facă manevre riscante de evitare a unui impact direct, un bărbat de 62 de ani din comuna Frătăuții Noi, județul Suceava, a fost sancționat contravențional cu amendă în cuantum de 870 de lei, dar și cu pedeapsa complementară de suspendare a dreptului de a conduce pentru 60 de zile. Facem încă o dată apel la toți participanții la trafic să respecte legislația rutieră”, au transmis reprezentanții IPJ Suceava.

Subiectul a deschis o problemă mai veche utilitatea camerelor de bord și importanța lor în cazul contravenției sau chiar în instanță. 

Problema camerelor de bord a fost amplu dezbătută și în spațiul public a suferit multe modificări. O perioadă utilizarea lor a fost extrem de importantă, după care au devenit inutile.

În 2022 Parlamentul a respins definitiv legea care ar fi permis polițiștilor să dea amenzi în baza filmărilor făcute în trafic pentru că polițiștii nu pot verifica dacă filmarea este autentică, acesta fiind unul dintre motivele pentru care legea a fost respinsă.

Motivele pentru care a fost respinsă legea și lăsată în aer

  • Sesizările venite din partea participanților la trafic pot să conțină un grad mare de subiectivism, să aibă un substrat vindicativ.
  • Nivelul actual al tehnologiei informatice ar permite cu ușurință alterarea unor înregistrări video. Prin realizarea de montaj astfel că s-ar crea premiza sancționării abuzive și nelegale în contextul în care polițiștii rutieri nu dețin atribuții ori competențe în certificarea veridicității acestor înregistrări video.

Punctual pe cazul de la Suceava, reprezentanții poliției au precizat pentru Playtech.ro că nu au făcut nimic ilegal, însă este adevărat că situația poate fi contestată în instanță, ba chiar anulată.

Situația se schimbă în cazul accidentelor cu victime. De ce se schimbă încadrarea

„De la începutul anului noi am dat vreo 20 de sancțiuni pe nivel de autosesizare, din mediul virtual. Camera de bord nu este un mijloc tehnic omologat, în schimb ea te ajută la constituirea unui probatoriu. 

Situația se schimbă la accidentul rutier cu victime, când e vorba de un dosar penal. În cazul dosarului penal Codul Penal și Codul de procedură penală prevăd că pot fi administrate orice mijloace de probă, începând cu cele tehnice omologate, până și la probă cu martori. Și probatoriul video cu o cameră de bord întărește o supoziție sau o idee”, au transmis reprezentanții IPJ Suceava pentru Playtech.ro.

Astfel, potrivit legii polițistul rutier aplică sancțiunea contravențională în acest caz, potrivit legii, însă ea poate fi contestată în instanță din cauza unui vid legislativ.

Ca exemplu, și camera de supraveghere montată într-o primărie poate ridica întrebări de legalitate. Deși este camera unei instituții publice care deservește siguranța comunitară nu poate fi folosită conform OUG 195 ca mijloc de probare a contravenției rutiere în cazul unui accident rutier. 

„Constatarea contravenţiilor se poate face şi cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic, consemnându-se aceasta în procesul-verbal de constatare a contravenţiei”, potrivit legii.

Astfel, sancțiunea dată de polițist în astfel de cazuri poate fi anulată în instanță sau nu, rămânând la latitudinea judecătorului.

Lucian Diniță, fostul șef al Poliției Rutiere, a explicat pentru Playtech.ro că sunt discrepanțe majore în Codul Rutier, iar noile anexe sau schimbări adâncesc și mai mult acest vid legislativ.

„Eu din câte știu nu a fost modificată chestia asta, deși au existat discuții în spațiul public că, camerele de bord ar putea fi folosite la un anumit moment.

Legea știu că spune că trebuie să ai o cameră omologată. Al doilea aspect, faptul că s-a făcut o astfel de constatare, ea poate fi combătută pentru că, conform Ordonanței doi din 2001, privind regimul juridic al contravenției poți să o contești și atunci instanța va stabili dacă proba este de luat în seamă sau nu.

La un moment dat ajungi să te învârți într-un cerc și nu ști până unde ajungi pentru că o instanță s-ar putea să ia în considerare acest aspect sau nu și să ceară tot felul de expertize: e filmarea corectă sau contrafăcută?”, a explicat Lucian Diniță.

Lucian Diniță, fostul șef al poliției Rutiere

Imaginile surprinse fie cu camerele de bord sau chiar telefonul mobil rămân totuși extrem de importante și utile în cazuri de agresiune, amenințare, etc, și ele vor fi analizate de instanță în consecință.

Este vorba de situații în care fie ești agresat sau înjurat în trafic sau în cazul în care cineva îți distruge mașina, chiar dacă persoana în cauză nu își va recunoaște faptele, imaginile vor stabili care este adevărul.